Cashless betalen
Je kunt er niet meer omheen, contactloos betalen. Iedereen maakt er gebruik van en het is erg makkelijk en snel. Contant betalen wordt ook nog steeds bij veel bedrijven ingezet maar steeds meer bedrijven gaan over op cashless betalen. Hierbij kun je alleen gebruikmaken van contactloos betalen.
Waarom zou je als bedrijf gebruikmaken van cashless betalen? We sommen de voor- en nadelen voor jouw bedrijf of evenement voor je op:
Voordelen
Je hebt veel voordelen wanneer jij als bedrijf/ evenement gebruik maakt van cashless betalen:
- Het is een zeer snelle betalingsmethode aan de kassa, hierdoor zullen de rijen snel korter worden. Het is een betaalbare en gebruiksvriendelijke betaaloplossing.
- Je kunt zelfs met je telefoon betalen! Iedereen gebruikt in deze tijd wel een telefoon, dit is dus erg slim bedacht.
- Je hebt real-time inzicht in verkopen en geldstromen en er is volledige ontzorging als het gaat om technisch en financieel beheer.
- Gebruikmaken van polsbandjes. Bezoekers kunnen bij een cashless betaalsysteem voor het evenement hun polsbandje of kaart van krediet voorzien. Hierdoor kunnen ze op het evenement meteen beginnen met consumeren. Het bedrag dat na het evenement nog overblijft, kan worden teruggestort. Dit zorgt voor een aangename ervaring.
- Hogere omzet. Je kunt je overgebleven geld terug laten storten, hierdoor zijn mensen sneller geneigd vooraf een hoger bedrag op het bandje of de kaart te zetten. Dat vergroot de kans op hogere consumptie en dus meer omzet. Ook hoeven bezoekers op die manier niet meerdere keren naar de kassa te lopen.
- Ook is het veiliger om over te gaan op cashless betalen, cashless betalen verminderd de criminaliteit. Je hebt hierdoor geen geld liggen in de kassa en zo kunnen criminelen niks meenemen.
Nadelen
Helaas zijn er ook enkele nadelen omtrent het cashless betalen:
- Het aanleggen van een netwerk om het systeem werkend te krijgen op het terrein en het inhuren van apparatuur voor de bars brengt hogere kosten met zich mee. Die kosten worden doorberekend aan de bezoeker, die uiteindelijk een hogere prijs moet betalen voor een kaartje.
- Daarnaast zijn er vaak veel verschillende systemen waarbij niet alleen bezoekers, maar ook (bar)medewerkers telkens weer moeten wennen aan een nieuw systeem. Dat zorgt voor wachtrijen bij bars en dus tot ontevredenheid bij bezoekers.
- Ook is er eerder kans op storingen. Alle apparaten werken online en vaak zijn de apparaten aan elkaar verbonden, dit betekent dat als een apparaat eruit ligt, de andere apparaten zullen volgen.
- Wanneer je een bedrijf hebt die gebruik maakt van personeel in de service merk je ook hier een nadeel. De fooienpotten, dit is bedoeld om contant geld in te doen die je van een klant ontvangt als compliment of kleinigheidje omdat jij hun dag/ avond goed hebt verzorgd. Wanneer bezoekers alleen nog maar kunnen pinnen bij jouw bedrijf is de kans ook kleiner dat je fooi krijgt.
Voor een organisatie is het van belang om de voor- en nadelen goed aan elkaar af te wegen. Cashless betalen is snel en gemakkelijk, maar dient wel volledig geïmplementeerd te zijn in de organisatie voor succesvol gebruik.