Social media

Is het handig om social media in te zetten tijdens een evenement? Hier is geen twijfel over. Wie snel en makkelijk in contact wil komen met potentiële gasten, publiek en promotors zet deze online media zonder bedenkingen in. Hoe je dat doet hangt compleet af van je doel, je doelgroep en jouw eigen stijl. 

 Voor, tijdens en na het evenement 

Voor een evenement heb je gasten nodig. Je wilt dat zij zich aanmelden, anderen mensen uitnodigen en na afloop positieve berichten verspreiden over jouw evenement zodat jouw evenement bekender wordt. Hoe doe je dit? Het is belangrijk dat je jouw gasten bij het evenement betrekt. Het is ook belangrijk om je gasten te enthousiasmeren en te motiveren. Daar is social media in de aanloop naar het evenement, tijdens en na afloop van jouw evenement nuttig voor. Je kunt het vergelijken met een offline zakelijke promotie, alleen het verschil zit in de snelheid. Ook biedt het mogelijkheden tot interactie. 

Via welke kanalen? 

Voordat je iets op social media zet, moet je eerst nadenken wie je hiermee wilt bereiken en vooral waar deze mensen zich online bevinden.  

Gebruik top-5 Platformen 
Top-5  Platform  Aantal Nederlanders  
1  WhatsApp  11,5 miljoen 
2  Facebook  10,8 miljoen  
3  YouTube  8,0 miljoen  
4  LinkedIn  4,4 miljoen  
5  Instagram  4,1 miljoen  

 

Gebruik overige Platformen  
Top-6  Platform  Aantal Nederlanders  
1  Pinterest   3,0 miljoen 
2  Twitter  2,8 miljoen 
3  Snapchat  2,4 miljoen 
4  Tumblr  0,4 miljoen 
5  WeChat  0,2 miljoen 
6  Foursquare   0,2 miljoen 

 

Hieronder zie je de aantal percentages gebruikers per leeftijdscategorie per platform en de grote verschillen hiervan. 

% gebruik  15 – 19 jaar  20 – 39 jaar  40 – 64 jaar  65 – 79 jaar  80+ 
WhatsApp  97%  93%  86%  67%  38% 
Facebook  72%  89%  77%  69%  58% 
YouTube  86%  74%  54%  38%  21% 
LinkedIn  12%  45%  36%  14%  7% 
Instagram  73%  46%  22%  9%  6% 
Pinterest  19%  30%  21%  12%  8% 
Twitter  23%  26%  21%  9%  9% 
Snapchat  72%  32%  7%  1%  1% 

 


 8 Social media tips die goed zijn voor jouw evenement! 

 Tip 1: Tekst vs. Beeld 

Uit onderzoek is gebleken dat mensen visuele informatie 600.000 keer sneller opnemen dan tekstuele informatie. Ook blijkt dat ons brein 80% van wat wij zien onthoudt en maar 20% van wat wij lezen opslaat. 

Tip 2: Bad PR is still PR 

Het ontvangen van kritiek is een groot ding geworden sinds de komst van social mediakanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Een bedrijf afbranden is heel gemakkelijk achter een beeldscherm. Maar hoe ga je hiermee om? Negeer dit niet, reageer altijd en verwijder niets. Door te reageren laat je zien dat je waarde hecht aan wat jouw publiek te zeggen heeft. 

 Tip 3: Gebruik een korte, unieke en herkenbare hashtag 

Wanneer er op social media in een korte tijd veel en vaak over een bepaald onderwerp wordt gesproken, is er sprake van een ‘trending topic’. Om trending topic te worden helpt het als je gebruik maakt van een korte, unieke en herkenbare hashtag. 

 Tip 4: Vermeld overal je hashtag 

Zodra je een korte, unieke en herkenbare hashtag voor jouw evenement hebt bedacht is het erg belangrijk om dit overal te communiceren. Want als bezoekers de hashtag niet weten, gaan zij er zelf een verzinnen en ontstaan er meerdere online plekken waar over jouw evenement wordt gesproken. Hierdoor verliezen zowel jij als je bezoekers het overzicht, mis je een groot gedeelte van wat er gecommuniceerd wordt en laat je de kans om hierop in te spelen lopen. Dit moet je dus niet willen! 

 Tip 5: Wat is jouw ‘call to action’ 

Je hebt je hashtag bedacht en deze via alle kanalen gecommuniceerd, maar hoe weet je nou of mensen er wat mee gaan doen? Een leuke, prikkelende of duidelijke “call to action”, in de vorm van een opdracht, is een optie. Geef suggesties over wat leuk is om op social media te delen en communiceer dit duidelijk. In de periode voorafgaand aan het evenement, bijvoorbeeld bij de inschrijving, kan je oproepen online te laten weten dat ze eraan komen.   

 Tip 6: Gratis goede Wifi als marketingtool 

Goede werkende Wifi tijdens je evenement zou tegenwoordig net zo gewoon moeten zijn als brandend licht en werkende toiletten. Door gebruik te maken van een gepersonaliseerd registratieproces, kunnen bezoekers gemakkelijk inloggen op jouw netwerk. Tegelijkertijd kan je informatie over je doelgroep, in de vorm van persoonsgegevens of een korte, grappige enquête verzamelen. 

 Tip 7: Zorg voor stroompunten 

Het faciliteren van goede Wifi is erg belangrijk, zoals je bij tip 6 kon lezen. Maar wat nou als je gratis Wifi hebt, maar je telefoon of tablet is leeg? Het is daarom erg belangrijk dat je voldoende stroompunten hebt waar bezoekers hun telefoon of tablet kunnen opladen. Je kunt hierbij denken aan: stroompunten onder de stoelen, bij de lunch of bij koffietafels. 

 Tip 8: Ontwikkel een unieke foto kans 

Ontwikkel een unieke plek of fotowand met daarin op een leuke manier het logo van de organisatie. Bezoekers gaan hiermee op de foto en deze maken zij op hun eigen telefoon, die zij vervolgens weer plaatsen op hun social media (denk hierbij aan WhatsApp, Facebook, Instagram of Snapchat). Hierdoor wordt de naamsbekendheid vergroot. 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *